Thursday, October 6, 2011

Masak spaghetti campak-campak bersama CHEF WANi


Breakfast aku pagi tadi, tapi asalnya dinner semalam...kih kih kih...belasahhh...selagi tak basi...ahaks! Eh, tapi kan aku punya tebiat sayang makanan ni memang sejak azali lagi... Yang paling aku tak leh lupa...masa kat matrik Tangkak dolu2...

Mak pada rumet aku ni bawakkan makanan, tapi sebab dah kenyang tengahari tu...kitorang simpan sampai ke malam. Lepas tu bila dah malam...aku pandang dia....dia pandang aku....

Suap masuk mulut...saling berpandangan lagi....tapi sambung suap lagi dan lagi....

Dekat2 nak suapan terakhir tu, baru aku bukak mulut...

"Eh...aku rasa makanan ni nak basi dah....tapi sayang lah" 

"Haah kan...macam dah tak elok je..."

Tapi....aku ngan dia pun ngap lagi!

See...punya lah sayangkan makanan! Alhamdulillah...perut masing2 tak meragam. 

*Jangan amalkan kalau tak biasa...haha*

Berbalik pada spaghetti tadi, ni memang buatan rumah sepenuhnya tau, atau orang kata 100% home made... Aku buat rencah sendiri. Haritu terbaca kak Nani @ mak hanis zalikha ada share, tapi ingat2 lupa resipi dia cemana. So, aku buat versi sendiri.

Bahan-bahan:

1/3 paket spaghetti halus
3 bijik tomato
Oregano
1 bijik bawang besar
Beberapa biji bebola daging.

Cara-cara memasak:
1. Tumis bawang besar yang dipotong dadu. Bila agak-agak nak garing, campak bebola tadi...masak lebih kurang.
2. Campak pulak tomato yang telah dipotong dadu. Then tambah air sikit. Biarkan sampai mendidih/kuah pekat.
3. Taburkan serbuk oregano, masukkan garam. Dah siap.

Simple kan? Resipi ni ngam-ngam untuk 3-4 orang makan. Tengok tangki lah saiz macamana. Kalau tangki besar-besar, 3 orang pun tak cukup.







Suami aku kata sedap! hihiii...........











Nota kaki: Bukan semua makanan aku suka makan yg dipanaskan 2-3 kali ni. Kalau jenis bersantan, memang aku tak layan.

19 comments:

  1. walaupun campak2 tpi nampak sedap :D

    ReplyDelete
  2. sy pn mmg diajar jgn suka2 buang2 makanan..selagi x basi, elok lg makan je bg habis..mmg depends on makanan jugak kan nk panaskan smpi 2-3 kali nih..kena tgk prot memasing jugak..hihi =)

    ReplyDelete
  3. Mama kc kata kalau syg makanan nnt rezeki kita murah. InsyaAllah.

    ReplyDelete
  4. samalah menu kita, nyum nyum

    ReplyDelete
  5. elakkan pembaziran.. sebab tu kat rumah hanya masak menu yang kena dengan selera anak-anak agar tidak membazir..

    ReplyDelete
  6. bola dagingnya menyorok kah? keh keh~~

    ReplyDelete
  7. Bujal...dah kena limpahan tomato, tersembunyi lah dia

    ReplyDelete
  8. anak2 Mas memang suka spaghetti! dah buat simpan dalam peti, pastu panaskan je bila nak makan...

    simpan lama pun takpe janji tak basi..

    ReplyDelete
  9. rajin tu masak sos

    kak ati buat yg ready made jeh :)

    ReplyDelete
  10. Kalau berkenaan pasta.. tetap layannn heheh..

    ReplyDelete
  11. hihi, dah nak basi pun ngap je ya wani...

    kenangan dulu2 lah kiranya ni ya..

    tp spaggeti tu mmg nampak yummy.

    Akak suka, tapi en abang tak suka spaggetti ni, kata dia makanan omputih, tak masuk tekak jawa ni..haha

    ReplyDelete
  12. campak2 la sedap..hehe

    klu sup2 lg tak sedap simpan2

    ReplyDelete
  13. samalah ngan cik ina, kalau simpan balance makanan dalam esbok tak sampai dua hari dah buang, lauk bersantna pun cik ina kureng. sedapnya spagethi tu, dah lama cik ina tak buat.

    ReplyDelete
  14. baru buat juga semalam....buat utk dinner, dan sambung lagi untuk breakfast ;)))

    ReplyDelete
  15. jiran den suka bagi makanan ni...tapi tak leh masuk aaa..tekak org kampung kot....ahakz....selalunya...wife jer abiskan...

    ReplyDelete
  16. berselera pulak nampak spegetti tu..kena buat ni...

    ReplyDelete
  17. Kalau rjin mengolah mesti sedap. Tapi yg versi hampir basi baik jangan amalkan lain kali...:)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...