Wednesday, July 13, 2011

Jangan pandang atas

Eh eh...ni bukan cerita hantu tau... sat gi jeBat marah plak aku keluar entry hantu malam2 buta. Ni nak cerita pasal masyarakat kita. Yang tak pernah rasa susah. Mari kita namakan mereka.

A- si kaya
B- si sederhana
C- si miskin

Aku suka nak meletakkan diri aku sebagai B, tetapi adakalanya dan seringkali juga bergaul dengan masyarakat C. Walau aku pernah juga mendongak ke atas mengintai kehidupan si A, tapi aku tak cepat melatah mencaci si C kerana aku tahu, si C itu pon tak minta diri mereka untuk dilahirkan sebagai C.

Dan kadangkala aku juga terhimpit, jatuh menjadi C. Tetapi alhamdulillah, aku diberi peluang untuk bangkit kembali menjadi B.

Ada sebahagian B yang memandang hina C dan mengagung-agungkan A. Kenapa? Kerana mereka langsung tidak pernah berjumpa dan bermesra dengan C, lantas mereka terus-terusan menyalahkan kerana sikap la C tetap berada di takuk itu.

Ok, dapat apa yang aku sampaikan?

Moral of the story...sesekali selami dan kenali dulu seseorang tu sebelum kita menuduh yang bukan2.

8 comments:

  1. kat mana pun kita bersikap baik la sesama kita..

    ReplyDelete
  2. Eh gelak pulak dia ye

    kak diana, yup.

    ReplyDelete
  3. ahakz.....macam nak bgatw den ni penakut jerk.....ahakz...ahakz....

    den pun mcm tu...sekejap B...sekejap C....tapi selalu kat C lah....

    Nak jadi A....kena usaha lebih kot...

    Moral...den dua2 ada B n C...faham sgt dah kehidupan nya mcm ne....

    ReplyDelete
  4. DJ wani : as salam sis!!! ok gak tu kite ada kesedaran dalam diri...macam² jenis sebanarnya situasi yam ada...ada juga A yam kata dia berada di B dan C...dan ada jugak A yam pernah duduk di B dan C...ada jugak A yang berkawan rapat dengan B dan C..apa pun, x semua A begitu, masih ada yang seperti sis maksudkan di atas...('',)

    p/s : ai dok kat B dan pernah duduk di C dan A..A kadang² bila sampai 25hb. koh koh koh

    ReplyDelete
  5. Chekgu...tak leh cerita hantu, ada orh tu keje mlm kang pengsan plak kt tmpat keje...hihi

    ReplyDelete
  6. Bro Monday...tenkiu sudi singgah

    kita semua adalah A bila hari gaji kan...ahaha

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...