Monday, September 26, 2011

Amukan bil elektrik naik menggila!

Pagi tadi baca kat blog kakcik pasal bil letrik naik mencanak.

Dan baru aku perasan, apa puncanya bil letrik aku yang selama ni sekitar RM 25 ke bawah, naik hingga mencecah RM50! Perhh...memang sayang sangat lah kerajaan Malaysia ni.

Bagai nak pecah kepala kami laki bini memikirkan barang letrik apakah yang terlebih penggunaannya.

Suami: Bulan lepas abang ada vacuum dalam kereta.


Isteri: Tapi kita kan cuti raya hampir seminggu tak ada kat rumah.


Suami: Cadar selimut dll pon abang basuh seminggu sekali je, tak de sampai 2 kali seminggu.


Isteri: Sayang lipat kain ikut jadual macam biasa...tak de pon sampai hari2 kena lipat (maknanya kekerapan membasuh guna mesin adalah sama)


Suami: Lampu tidur IKEA ni ke puncanya?


Isteri: Bukan satu malam je ke kita pasang? Pastu abang juga yang tak suka cahaya merah lampu ni.


Suami: Atau mungkin sebab kipas besar yang kita rebut2 nak membeli hari TU?

Isteri: Sekali tu je kita pasang dua-dua serentak. Bukan hari-hari.










P/s: Kenapa mereka sungguh kejam?

18 comments:

  1. nak pilihanraya la tu..hoho..cari duit skit

    ReplyDelete
  2. Biasa RM 25 aja sebulan? Macam mana awak pakai letrik?? Bil saya manjang RM150++ setiap bulan..huhu

    ReplyDelete
  3. haha .. sama la.. saya punya bil rm180 .. haaa.. puas hati ... sakit hati betul la.. ni semua kerajaan la nak cari duit... kan org gomen nak naik gaji or dapat bonus sakan .. yg susah kita la yg kerja swata.... bukan makin senang ... ada duit sikit dahhh .. tak boleh nk simpan .. ada saja nak kena bayar ...itu ini semua mahal... jangan harap la sy nak mengundi nanti ... semua parti x boleh pakai .. menyusahkan saja... ingat senang ke nk cari duit.. nak makan lagi .. anak2 lagi ...semua barang mahai ... rm50 sekali p kedai runcit ja... huh...bengang tau dakkkk...

    ReplyDelete
  4. klu bil naek halamak mkn ikan bilis lah jwbnye....

    ReplyDelete
  5. sama la........ siap kena byr cagaran tambahan lagi..... ermmmmmm... pelik2....

    ReplyDelete
  6. oo semua naik berganda ya...

    rumah kami biasa bil letrik 80 lebih je, maknanya nnti 160 lebih ke???...huhu


    berdebar lak menunggu bil bulan ni...huhu

    ReplyDelete
  7. Kerana itulah kita kena kekalkan kerajaan yang ada ini sebagai tanda kasih kita. Bil yang naik mencanak tu, bukan untuk orang lain, untuk dikembalikan kepada rakyat juga! Pada rakyat yang tak bekerja tu, pandai2lah nak hidup ya.... :(

    ReplyDelete
  8. HJ....

    cari duit lebih dengan cara 'mengenakan' rakyat, ye tak?

    ReplyDelete
  9. kak yus....

    tak pasti pula org lain macamana

    ReplyDelete
  10. halila ibrahim....

    nasib kita sama :(

    ReplyDelete
  11. org kerja kerajaan nak naik gaji agaknya...

    ReplyDelete
  12. bini dia nak beli beg baru lah tu.. side income..hahaha

    ReplyDelete
  13. bil saya 150 sebulan...
    tapi memang tarif letrik dah naik!

    ReplyDelete
  14. - kejam kan...kan nk bg bonus & increment kat staf gomen...

    ReplyDelete
  15. bil bulanan kat umah saya tak pernah kurang dari RM60.. lepas ni nak check balikler..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...