Monday, December 20, 2010

Sakit Hati

Aku malas betul lah kalau melibatkan family laki aku ni. Geram. Hurm…aku tau, aku tak patut sakit ati. Tapi ntah lah. Alkisahnya SIL aku ni baru beranak. Nak buat aqiqah anak dia bulan depan. Timing? Opkos la timing ikut gaji dia, orang gomen.

Petang tadi dia SMS laki aku. Ajak join sama. Means suruh aku akikahkan anak-anak aku la. Aku cakap lah, tak de rezeki lagi. Bulan 1 ni dah la nak kena bayar extra kat taska lagi. Laki aku tau apa. Sumer belanja aku yang urus. Ok, dia diam.

Sekali, tadi MIL aku plak call. Huh, dia guna khidmat mak mentua aku plak! Dah laki aku terus jadik cair. Laki aku ni, kalau ngan mak dia memang angguk manjang. Tak salahkan dia lah. Syurga kan di bawah tapak kaki ibu. Dah tu kambing sekor RM450. Mana aku nak cekau? Huhuu… Even mak dia nak sponsor separuh pon, aku terfikir. Tu tanggungjawab aku ngan laki aku as a parent kan. Bukan tanggungjawab atuk nenek dia.

Tak boleh ke kalau bagi aku sikit masa untuk rancang betul2 kewangan aku kalo nak buat kenduri kendara ni? Aku tau la ko cekgu, anak baru sorang. Duit berkepuk dalam poket. Bila-bila nak buat duit ko ada je.
Laki aku soh ubah mind setting. Dia cakap kalo manjang aku cakap tak de duit, memang takkan ada duit. Perghh…menyirap! Nak je aku ungkit sebelum2 ni punya citer. Tapi aku diam. Diam sampai sekarang.
Aku memang dah lama tak puas ati ngan SIL ni. Ada sebab. Nanti aku ceritakan bila dah bersedia.

Tapi yang paling aku tak puas ati, bila aku beranakkan Aniq. Harammm dia nak cemar duli datang jenguk aku ngan anak sedara baru. Sudahnya? Dia tengok Aniq pon masa dah umo sebulan. Masa tu aku yang dalam pantang ni balik kampung mertua aku.

Padahal SIL aku ni bukan dok seberang laut pon! Huh..tu cara-cara dok dekat, kalau dok lagi jauh gamaknya tunggu aku mati dulu baru dia datang ziarah jenazah aku. Sedih :(

Yang paling aku sentap bila umi aku sendiri tegur, aku macam tak de keluarga mertua! Aku paham..MIL aku dah tua. Kalau tak de orang bawak dia, memang tak sampai lah dia ke sini. Tapi anak-anak dia yang lain? Ada tergerak hati nak lawat anak sedara baru ni? Harammmm!!!

Okeh. tutup buku. malas aku nak ungkit citer lama (citer 4-5 bulan lepas).

1 comment:

  1. kak, sbr kak..
    insya-Allah ada rezeki anak-anak boleh buat kenduri..
    xkira cpt ke lambat ke kan..
    :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...