Thursday, January 27, 2011

[18 SX] Payah nya nak berasmara

Bebudak bawah umur duk jauh-jauh ye. Bagi aku, bila dah ada anak 2 ni, tanggungjawab yang satu tu macam payah je nak tunaikan.

Ye lah, mana nak jaga anak-anak lagi, nak jaga hati laki lagi kan. (Read: mana nak tidurkan anak, nak tidurkan laki lagi..huhuuu) Orang laki ni aku tengok, boleh merajuk mengalahkan budak-budak kecik kalau tak dapat. Whoapss.... Jangan nak tuduh aku nak buat entry lucah plak ye... Meh sini aku nak kongsi:

Ada beberapa sebab mengapa seorang isteri itu perlu melayan suami. Di antaranya :

Pertama : Perintah Allah

Allah memerintahkan para isteri agar mentaati dan melayan suaminya dengan sebaik mungkin. Sabda Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam yang bermaksud : " Kalau boleh aku menyuruh seseorang supaya sujud kepada orang lain, nescaya aku menyuruh isteri supaya sujud kepada suaminya." (Riwayat Tirmidzi )

Mentaati dan melayani suami merupakan salah satu ibadah yang mana para isteri mendapat ganjaran di dunia, sementara di akhirat pula mendapat pahala. Rasulullah Shallallahu Alaihi Wasallam bersabda maksudnya: Jika seorang isteri menunaikan sembahyang lima waktu, puasa bulan ramadhan, menjaga kesucian dirinya, dan taat kepada suaminya, dia akan masuk syurga melalui mana-mana pintu yang dia kehendaki.

Kedua : Kedudukan (martabat) suami

Lelaki adalah pemimpin kepada wanita, khususnya suami terhadap isteri. Firman Allah didalam al-Qur`an yang bermaksud : Kaum lelaki adalah pemimpin bagi kaum wanita. Oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita) dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian daripada harta mereka. (Al-Nisa :34 )

Firman Allah lagi maksudnya : Dan para wanita mempunyai hak yang seimbang dengan kewajiban mereka menurut cara yang baik akan tetapi para suami mempunyai satu tingkatan kelebihan atas isterinya. ( Al-Baqarah : 228)

Ketiga : Kewajiban isteri

Setiap wanita ingin dikasihi, mendapat pembelaan dan perlindungan daripaada seorang suami. Tapi bukan kesemuanya bernasib baik. Masih banyak lagi yang bergelar tidak berpeluang bersuami walaupun dikalangan mereka itu ada yang berjawatan tinggi, cantik dan berharta.

Maka bagi wanita yang bertuah dan bernasib baik kerana telah bersuami ini, apakah ada cara lain untuk melahirkan rasa syukur dan tanda terima kasih selain daripada mentaati dan melayani suami dengan sebaik-baiknya? Kenanglah jasa dan kebaikan suami, pasti akan lahir rasa tanggungjawab untuk mentaati dan melayaninya dengan sebaiknya.

Kewajiban isteri melayan dan memuliakan suaminya terlalu besar dan membawa erti yang besar kepada wanita. Sayidatina Aisyah Radhiallahu ‘anha berkata : " Wahai kaum wanita ! seandainya kamu mengerti kewajiban terhadap suamimu, tentu seorang isteri daripada kamu bertindak akan menyapu debu dari telapak kaki suaminya dengan sebahagian mukanya."

Keempat : Mendapat keredaan Allah.

Isteri yang mentaati suami dan melayani dengan baik akan mendapat rahmat dan redha Allah. Seluruh makhluk juga turut beristighfar dan dan mendoakannya. Sebaliknya, jika tidak dapat berbuat begitu Allah pula akan melaknatinya. Sabda Rasulullah Shallalllahu Alaihi Wasallam yamg bermaksud: " Wanita yang taat akan suaminya, semua burung-burung di udara, ikan di air, malaikat di langit, matahari dan bulan semuanya beristighfar baginya selama mana dia masih taat kepada suaminya dan diredhainya serta menjaga sembahyang dan puasanya.

Jelas dari hadis ini mentaati dan melayani suami menjadi faktor untuk seorang isteri itu mendapatkan keredhaan Allah. Sebab redha suami bererti mendapat keredhaan allah, kemarahan suami bererti kemurkaan Allah.

Kelima : Merebut ganjaran pahala.

Suami menjadi saluran bagi isteri untuk mengaut ganjaran pahala dan kebajikan dengan sebanyak-banyaknya hanya dengan mentaati dan melayaninya dengan sebaik mungkin. Setiap layanan dan kebaikan yang dibuat untuk suami, Allah telah janjikan dengan ganjaran pahala yang berlipat ganda dan nikmat syurga yang maha hebat.


(sekadar gambar hiasan: google)
Selanjutnya boleh baca kat sini.

So, lepas ni..walau payah macamana pun, kaum isteri kena lah pandai mencari ruang untuk tujuan ini..hohooo (peringatan untuk diri sendiri!)

Aku: Malam ni-malam jumaat kan? Bak kata seseorang yang aku kenal ~malam perpindahan kaum ibu~ muahahahaaa...

10 comments:

  1. hehehehhe..
    betul tuuu..
    cari lah masa terluang..
    walaupun 15 minit..
    erk.. ok tak??
    hehehehe.. :)

    ReplyDelete
  2. hehe..malu lak nak bc..hmm..lg ramai anak lg ssh kan...bknnye nak tido serentak..heeee

    ReplyDelete
  3. khairulbariah,

    hihii..15 minit pon layannn...ahaha

    Ummi,

    malu2, tapi info ni penting kan... kadang bila kita ni dah penat sgt, terus terabai tanggunjawab yang itu.. nak2 lagi anak2 dah ramai...sorang dah tido, sorang lagi lum lagi..adehh....payah wooo

    ReplyDelete
  4. kak Yus... senyum selagi boleh :))

    ReplyDelete
  5. kihkihkih...berusaha la kite ye...demi kebahagian bersama hehe..

    ReplyDelete
  6. Kadang tu kak No, kita tak sedar mende2 remeh camni pon banyak menjadi punca perceraian kan :(

    ReplyDelete
  7. he..he.. AIM jadi ustazah jap. memang betul pun. Jadikan sebagai prinsip hidup kita ; jgn sesekali menolak permintaannya, bagi je. kot kalau ada kerja pun pujuk le delay japppppp je.

    ReplyDelete
  8. kak liza...tu la kdg kita ni xde mood kan..tp bila igt tanggungjawab, redho je lah :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...