Tuesday, September 6, 2011

Cerita Sistem UJRAH dari PTPTipu

Wah wah wahh...orang duk mood raya lagi, kau bantai bukak cerita pasal hutang kan. Mentang2 orang dah berhabis untuk raya... lagi nko nak cerita hutang. Wrong timing ke? Tak kesah la...janji aku nak bukak mata mereka2 yang seksaited dengan ujrah ni.

Pertama sekali, aku tak reti nak berhujah. Tapi bila aku baca hujah orang lain tu...aku paham la. So, konklusinya aku tepek kat sini je eh.

Yang ni aku quote dari komen kat entry Eyriqazz

For those who really still arguing with this issues pls sit down and do a simple math calculation on how PTPTN repayment methods! (kan semua graduated..xkan nak kena ajar)

REMEMBER..even though PTPTN looks like very clean..very berhati rakyat..I could say that is BULL@#$%! lets take a look below:
(taken from PTPTN website/calculator)

Ujrah = 1%
Total loan = RM28,000.00
Tenure 180m (15yr)
Thus, 1% devided by 12mth = 0.083%/mth
then, 0.083% x RM28,000.00 = RM2,333.00 (still looks ok...)
THEN U ARE DEATH !!! see below
PTPTN calculators,
RM2,333.00 x 180mnth (5yr)
= RM 42,000.00 !!!!
ITS DOUBLE OUR LOANS!!! DO NOT SIMPLY AGREED WHEN U SEE 3% DEDUCTED TO 1%..DO THE MATH!

Regards,
Malaysian's Engyneur (fahmi85adtech@gmail.com)will support you!

Yang ni pulak aku dapat dari google. Kredit to HERE:

Apa korang patut tahu pasal sistem UJRAH dari PTPTN ni.
BERASAS BAKI PADA 1/06/2008
What the fuck??? So  3% yang dah ditelan oleh PTPTN sebelum  1/06/2008tak kan la nak pejam mata??? Aku bayar okay!!! sebelum tarikh Sistem Ujrah tu. Lepas tu dah siap-siap dlm sistem ujrah cara pembiayaian melalui potongan gaji.
INI PERJANJIAN TAK ADIL!!!!  Perjanjian orang kafir lebih. Ke mmg orang kapir yang buat sistem UJRAH ni??
Sebab 3% caj yang dikenakan sebelum 1/06/2008 BUKAN DIBERI KEPADA PEMINJAM. APSAL PEMINJAM KENA BAYAR?? Bukannye dpt pon duit tu?
Selanjutnya boleh baca kat link SINI

Ni baru sikit yang aku jumpa, bersepah2 lagi. Actually aku cam terlewat dah cerita pasal Ujrah ni kan... Orang dah lama dok pumpang sana sini. Kau baru nak cerita. Alkisahnya sebab aku teringat iklan PTPTN raya kat tv baru-baru ni, huhh...menyampah aku tengok. 
So, peringatan untuk ibubapa di luar sana termasuk aku sendiri. Jom lah kita buat simpanan sikit2 untuk anak2.... supaya nanti dorang tak perlu terikat dgn PTPTipu ni bila nak sambung belajar nanti. 
Komen best yang aku jumpa:
PTPTN nie ambik kesempatan bg pinjaman kat kite sbb mase tu kite umur 18 tahu naif lagi.. xtau ape2 pasal kontrak tuh… 

Aku setuju 100%!

28 comments:

  1. eeeee... pentipu sungguh!
    nasib baik masa belajar tak ambil loan PTPTipu ni!

    ReplyDelete
  2. k'mas...tu la pasal..apakan daya sy-akal tak berapa nk bijak lg. masa tu baru berumur tak sampai lapanbelas taun ...diperdaya dgn pinjaman ni. dalam surat, bayaran balik berjumlah RM 28K shj. Tapi bila kira2 semula...lebih dari tuuu...huhuu

    ReplyDelete
  3. nasib baik tak berapa nak suker sambung belajar... hehehe

    ReplyDelete
  4. huhuhu kesian la pd semua peminjam ye wani..kakNo pun ada tengok gak pasal iklan tuh..komen abang : AMBOOOOI, DASAT BENO SAMPAI TAK LENA TIDO..ADE KE ORANG SAMPAI MCM TU SKALI?..

    ReplyDelete
  5. Dr Ben...baca jugak cerita blogger2 lain kalau nak lebih faham...search saja di google...berderet keluar cerita ujrah ni

    ReplyDelete
  6. NM...niat nk smbung tu ada lg, tp nmpknya kena la menghabiskan hutang ni dlu :(

    kakNo...psycho kan iklan dia?

    ReplyDelete
  7. pehh naseb la sy mmg xtkr pn ujrah tu..membe sy punya eksaited dpt tkr ujrah..ciss mmg dasar ptptpuuu huh!

    sy pn rs annoying je tgk iklan ptptpu kt tv tuh..psiko je lebey..haha

    ReplyDelete
  8. yana...betul tu...psiko lebih

    kalau tengok2 balik...PTPTN ngan along ni sama je...cuma dorang sah di sisi kerajaan...tu je bezanya

    ReplyDelete
  9. hmm.. akak pun kena gak dlm sistem ujrah ni.. hmm.. kot mana pun.. sistem apa yg depa buat.. mesti depa gak yg untung... unfair!!

    ReplyDelete
  10. saya belum sampai seru nak bayar~keh keh~~

    ReplyDelete
  11. chekgu...pandaikan pt ni bodohkan kami bebudak yg tk tahu apa2 masa tu...dpt 1.5K nk sambung blaja seronok ya amat...tp penyudahnyaaaaaaaaa....hazab!

    bujal...kamu tak bercita2 nak ke luar negara, tak apa lah :)

    ReplyDelete
  12. mcm x percaya je .. ramai budak2 kat UCSA ambil PTPTN tapi dipantau oleh pihak U .. harap2 x mcm nie huuh

    ReplyDelete
  13. sy bt pertukaran tu.. tp langsung xbg blik borang persetujuan sbb dh bc penipuan ni.. so still 3%.. pentipu!!

    ReplyDelete
  14. ieda, pihak U bukan boleh wat pape...kita berhutang ngan PT...bukan ngan U....yg bayar nanti peminjam...bukan pemantau tu...huhuuu

    ReplyDelete
  15. MK...ahkak ni tak apply pon, tp dpt offer jugak...cemana tuh

    ReplyDelete
  16. zmn kc dulu, tak da PTPTN ni .. nak further study?? kalau tak dapat biasiswa, pandai2 la mak abah cari duit sendiri.

    ReplyDelete
  17. ala...sy dah tukar dah kpd sistem ujrah... :(

    ReplyDelete
  18. memang macam2 hal dgr pasal pentipu nih. Kesianlah pada org yg kena pinjam nih kan ... cubelah jadik cam MARA tuh ha ... murah hati ... siap bg pengurangan lagik huhuhh

    ReplyDelete
  19. Nasib baik sambung belajar tak de utang.

    ReplyDelete
  20. aku dah lama pangkah ptptn ni.. sayangnya skang adik aku pun terjebak..aku taknak anak2 aku pulak terjebak nanti..

    ptptn..sspn semua bullshit!!

    ReplyDelete
  21. tak pernah ada urusan dengan PTPTN walaupun seringgit.. memang kena ajar anak-anak dari kecik menabung..

    ReplyDelete
  22. sy mmg langsung tak tukar sistem ujrah ni sb mmg tahu diorg ni macam mana....
    sy mcm bujal gak x smpi seru nak byr sb sakit hati bayar seratus tapi kos pentadbiran RM70....mcm bayar RM30 je....bila nak habisss?? cisss...

    ReplyDelete
  23. kte mmg xamik sistem ni kak sebabnye mmg la nmpk cm ok tp bnrnye???hampehhhh~ kemain kan knekan bebudak cemnih..

    ReplyDelete
  24. KC..naseb la dlu fmly wani org susah...so, dpt pt ibarat org mengantuk disorong bantal la kn :(

    nabilah...dh tukar nk wat cmne ye tak

    CyDa...ni lah nasib peminjam2 pentipu

    PR untung la

    Rai...sekali dh terjebak, tak boleh toleh belakang lg :(

    ReplyDelete
  25. ai...syukur...tk perlu terbabit ngan dorang

    aanie...cam ahkak ni kalo byr RM 50 minima...yg byr utk jumlah pinjaman cuma RM 6 je

    Finaz...masa dlu kita tk fikir pjg kn...tak jangka ni akan berlaku

    ReplyDelete
  26. mmg mcm tu ke wani?adui..akk belum hantar lagi borang ujrah tu.perlu hantar ke tak ni?mmg nak buat mcmana ms belajar tabung pama tak cukup..:(

    ReplyDelete
  27. Assalam kak.. Serasa saya ada sedikit pembetulan di situ..

    0.083% x RM28,000.00 = RM2,333.00

    sebenarnya..
    (0.083/100) x RM28 000 = RM 23.24 per month..

    Kalau 180bulan = RM 4183.20

    Kalau ada salah saya. Tegur ya. Mekasih..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...