Friday, January 7, 2011

Beli Rumah, Projek Buku dan Naik Gaji?

Kerja- kerja seorang penulis dah bermula...yeszaa! Aku enjoy walaupun kesibukan melanda macam tsunami. Sebut tsunami, aku teringat tiramisu! (Apa tah kaitan dua-dua nih...sebab huruf T kot?) Punya la kuat pengaruh citer tu, lunch tadi aku gi bakery dekat opis ni-beli kek tiramisu sepotong. Rasa - not bad! Bakery baru bukak, ada 20% diskaun.

Ok, sambung lagi.(Selepas sejam aku tinggalkan meja kerja ni). Tadi aku gi masuk R&D. Saja turun padang tengok the making of. Bila kita turut sama tolong buat sample ni, baru boleh menulis dengan baik. Bak kata bos aku, buat dengan perasaan. Bukan semata-mata sebab nak dapat gaji.Ye betul. Aku setuju. Bila aku enjoy buat mende ni, memang seronok lah. Maka terjadi lah buat dengan perasaan. Bukan sebab RM..hihi

Oh ye, citer pasal gaji ni kan. Aku dah dipanggil masuk semalam. Untuk penilaian tahunan..macam biasa. Sedar tak sedar, dah 3 tahun aku keje. Dalam pada hari-hari nak resign tu, lama jugak rupanya aku bertahan. Appraisal aku tahun ni? Hurm..mula tu sedih bila bos aku kata:

"Saya tak tau nak nilai apa pada kau"
"Tapi saya tak adil pada diri sendiri kalau tak bagi kau naik gaji"
"Jadi, untuk adil pada diri sendiri dan juga kau, saya bagi satu cabaran!"


Cantik berbunga-bunga kan bahasa bos aku? Haha..aku nak gelak jugak. Tapi dalam hati je lah. So, jadinya aku akan dinilai berdasarkan projek buku ni. Dalam masa 3 bulan ni aku kena all out. Kalau berjaya, kenaikannya memang sangat-sangat memuaskan hati aku! Lepas lah nak bayar rumah bulan-bulan.

Aku: Suka lah laki aku nanti bila aku balik rumah ngadap buku, tak payah la dia berebut-rebut nak online Pesbuk ngan aku.

Citer pasal rumah ni pulak, aku dah niat kalau dapat bonus bulan ni, aku nak buat booking rumah (rumah nya lum cari lagi!) Tapi macam yang aku cerita kat sini, terus buatkan aku rasa serba salah :( Gara-gara orang lain yang planning kan duit aku, adakah patut aku korbankan hasrat aku untuk miliki rumah sendiri? Mana yang lagi penting? Berkenduri kendara dulu atau mencari tempat berteduh yang lagi selesa? (Sekarang aku duk setinggan ok)


Aku: Bonus nya tak nampak rupa lagi, duit nya dah licin planning dalam otak!


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...