Wednesday, March 23, 2011

Skim Rumah Pertamaku...Cluster House Alam Idaman

Dalam sibuk2 dengan keje opis, aku ada gak masa selit2 cari rumah. So, last week ada lah deal ngan ejen ni...nak tengok rumah teres kat Meranti Indah. Dekat je ngan Cyberjaya. Kenan memang kenan, tapi harga dan2 tu nak naikkan ke 190K plak...perghhh...giler mahal lah! Dorang advertise RM 180K je.

Pastu Mr Ejen tu bawak kitorang tengok cluster house ni pulak...kat Alam Idaman, Taman Tasik Puchong....nice!

Sapa-sapa yang tak tau apa itu cluster house, meh aku explain. Cluster house ni rumah kembar 4. Tapi dia main cantum kot bontot. Maknanya 2 mengadap depan, 2 mengadap belakang. Unit aku dapat ni pulak bercantum 2 je depan belakang. Sebab end unit kan. Harga plak RM 175K yang aku rasa kira ok lah. Belah kanan tu ada lagi tanah dalam 7-8 kaki which is kalau aku nak buat makan2, boleh la bukak table kat tepi tu.



pic from google yep.

Last Monday, aku submit lah semua dokumen yang diperlukan. Kitorang ni nak buat 2 nama, since aku baru keje 3 tahun, so EPF sedang mana lah sangat. EPF laki aku lain lah, dah masyuk... campur2 gaji bersama lebih 3K. Dan semalam, banker dah call laki aku. Boleh plak dia kata tak leh apply 2 nama kalau nak buat ikut SRP tu. Sebab income campur laki bini lebih 3K.

Cuba korang baca kat sini, soalan no.4 tu....apakah maknanya? Yang aku faham...3K satu kepala kan??? Ok, part ni aku tak abes debat lagi ngan banker tu. Tunggu malam kang aku nak contact balik. Aku tak leh berdebat time opis hour ni. Nanti opis aku macam kena langgar garuda plak dengar aku bising2...

Pastu dia cakap pulakkkk....SRP ni kalau gomen senang lah apply...Woiiii! Pekejadahnya gomen....kau baca kat sini, soklan no.3 tu terang2 dah dia kata skim ni utk pekerja swasta.

Hurm...rasa2 korang lah, Skim Rumah Pertamaku ni membantu atau tidak??? Sebab aku rasa cam sama je... tak nampak kut celah mana membantu rakyat kalau harga rumah melambung2. Bagi loan 100% lagi menambah beban ada lah. Keje makan gaji tunggang tonggek duk bayar interest je...huhuu

Tu belum consider lawyer fee lagi...adehh

Tiba-tiba aku rasa cam give up :(


12 comments:

  1. kdg² pegawai bank tu mls nk buat keje..sy bli rmh dlu pn prob dgn banker gak..alasan dia harga rmh yg sy bli x mahal mcm tu..dia ingt kitorg tipu harga..wtfish sungguh..last² cari banker len..elok je lepas loan..grr~

    tp sy xapply skim perumahan pertama ni..sbb bli thn lepas..lepas bli br PM bgtau psl skim ni..adeh~ =_=

    ReplyDelete
  2. Yana..seeloknya tak perlu lah buat full loan kan. Kalau mampu, 90% is better. Makin banyak meminjam, makin banyak interest nak kena bayar...huhuu

    ReplyDelete
  3. ktorg beli umah lelong jer..=(

    tu jer mampu..hehe

    carik la kang area LEP..leh berjiran

    ReplyDelete
  4. ujang...rumah lelong lagi banyak nak pakai cash kann...

    eh...ni rumah yana beli ngan yang ko beli rumah yg sama ke sorang satu ada rumah???

    ReplyDelete
  5. hmmm .. kc pun tak tau nk ckp camna wani. sbb rmh yg kc beli skrg tak pakai loan bank. hihi ..

    ReplyDelete
  6. kadang2 masalah banker tu wani..banyak songeh..cuba cr banker lain ke camne..tp baik wani pk dlu, rugi tau klo takde rumah sendiri..makin tahun makin naik harga..beli la buat saham kita nnt selagi wani masih muda ni..

    oo pesen macam ni la plak ye, kembo 4 hehe..

    ReplyDelete
  7. mmg. selalu pembeli rumah da mslh ngan banker..nasib baik masa apply loan hari tu xde masalah ngan banker ni..

    try tukar bank lain pula kot senang urusannya.

    ReplyDelete
  8. wahh..kak chik beli rumah tak buat loan ek? masyukkk...hihii

    ReplyDelete
  9. kak No..tetiba rasa bangkit plak semangat nak teruskan juga...cuma kena fikirkan ni mana nak korek cash lagi...ahaha

    ReplyDelete
  10. qema...kami nak try tgok banker lain plak ni :)

    ReplyDelete
  11. rumah yang sama..=)

    haah..kena byk cash..=(

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...