Monday, July 9, 2012

Dilema Bila Beli Pakaian

Korang2 yang fasa umur macam aku dan jenis2 gonjeng macam aku...pernah tak terfikir macam ni bila nak beli baju....

"Baju ni cantik...tapi ketat sikit...tapi cantik... tapi nak beli jugak lah!"

"Ala...tak pe la seksi sikit...pakai kat rumah je nanti" 

"Suwitt giler lah tudung ni, tapi senteng....tak tutup dada...."

Pernah tak alami?

Kadang aku terfikir sampai bila nak jadi mangsa fesyen ni? Fesyen jugak yang disalahkan. Tapi tu lah hakikatnya kan. Kita nak rasa cantik macam orang lain, tapi hakikatnya pakaian tu tak mengikut tuntutan agama. 

Then... apa guna berpakaian kalau hakikatnya kita seolah-olah sama je dengan yang bertelanjang.... errr... kannn?

Ni lah yang duk bermain2 dalam kepala otak aku.... So, langkah pertamanya.... sekarang ni aku jadi cerewet sangat nak beli baju. Nak cari yg longgar2 besar gedobos je.... takpe, biar tak seksi...janji...err.... kalau pandai gayakan, cantik jugak...kannn?

Ni nak raya...lagi la aku buntu mikir... jadinya, tahun ni aku dah create kan 2 rules untuk diri sendiri.... No more kebaya (macam lah aku ni ratu kebaya), no more kurung moden, no more baju dari kain yang melekat2 macam lycra tu...  So, aku skang ni hunting for baju kurung kain cotton je...simple...

Tapi kalau tak sempat shopimm untuk raya ni, eerrr... aku pakai je lah baju raya tahun-tahun lepas yg ada ciri2 di atas tadii....hehe... tak nak membazir, kan ^_^

19 comments:

  1. beli cotton gak tahun ni...ye mmg selalu jd mangsa fesyen smpi lupa diri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kdg2 bila tringat, menyesal plak rasanya kan sis :(

      Delete
  2. betul, kalau tak pilih betul2 kadang2 menyesal bila balik rumah..duit dh keluar tp tak leh pakai lak lepas tu...

    ReplyDelete
  3. oh selalu degil kalau shopping, perasan gojes kalau pakai, tapi bila pakai astaga simpan je le dalam almari tu ye......hehehehehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. lama2 leh bukak butik jual preloved plak yg x pakai tu :)

      Delete
  4. Ada juga yg ikut hati beli last duduk terperuk dalam almari..

    ReplyDelete
  5. hahahhaha..peningkan tambah 2 kalau badan mcm kak na....

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup....yg mcm kak an ni plak snang tergoda dgn fesyen bukan2...hihii

      Delete
  6. kami semua pun beli cotton jugak anak beranak..sedondon semua..tak beria sangat sbb mak buyung dah sangat..hahaha

    ReplyDelete
  7. yup.... baik membeli dgn fikiran waras.... hahaha

    ReplyDelete
  8. betul tu..fikir dulu baru membeli apa yang sesuai..

    ReplyDelete
  9. iyo....tak membazir....bagus sekali.....ahakz

    ReplyDelete
  10. kite setuju dgn awak! sekarang ni kite pun dah mula hati2 pasal baju. kalau agak terketat, cuba la cover dgn shawl atau cardigan ke...

    ReplyDelete
  11. aku bila pilih baju memang aku tanya husband aku..dia cerewet sikit bab2 baju ketat senteng bagai ni..kalau dia ok..ok la..tapi pun kadang2 ada gak yg tak berapa nak ikut tuntutan.. bila sampai macam tu aku la yg tegur..hehe..

    ReplyDelete
  12. betul sgt tu wani.. selalu mmg mcm tu.. dah tahu ketat dan singkat masih nak beli juga.. skrg ni pun akak beransur2 nak berubah ke arah yg lebih baik.. terima kasih atas entry yg membuka minda ni.. sekurang2nya semakin akak nak cuba memperbaiki diri.. insyaAllah..

    ReplyDelete
  13. kadang2 acu pelik
    bila tengok org yg bertudung sempurna
    tapi sanggup pakai baju jarang yg menampak isi kulit tanpa ada sikit pun rasa segan silu :(

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...