Tuesday, November 8, 2011

Lari mulut naga, masuk mulut buaya

Kengkawan aku yang mana-mana rapat dari U rasanya tahu, aku bukanlah manusia yang reti sangat bab2 berjimat cermat ni. Tapi semua tu berubah lepas berkahwin dengan pilihan hati yang bukan Tokey Balak bak kata Dr. Nathan.

Makanya orang kata kita kenalah sesuaikan diri dengan keadaan ye tak. Tahun pertama bekerja, aku masih memandu ke pejabat. Maklumlah baru hidup berdua kan, tanggungan pon tak ada. Masuk tahun kedua, dah ada anak sorang...tetiba je MP*J kenakan bayaran parking pulak! Ohhh what the %^*&(* Masa ni aku dah mula kedekut, kadang bayar...kadang tidak...sampai lah dapat surat saman yang pertama bernilai RM 80.... tapi aku peram sampai 2 tahun....akhirnya dapat bayar baru-baru ni dengan hanya RM 10 je..berbaloi-baloi....ahaks!

Tak tahan asek berkejar ngan pernguatkuasa....dan aku berdegil tak mo ambik pas bulanan RM 78, so aku dengan rela hati merempit dengan suami. Aku rela ikut dia yang masuk pejabat awal, aku rela pepagi tercongok kat depan pintu pejabat aku...tunggu tukang pegang kunci datang. Aku rela tau. Semata-mata takmo bayar parking punya pasal.

Masuk anak 2 pun sama, tanggungan bertambah. Masa ni aku kira-kira aku dah jimat lebih RM 200 termasuk petrol sebab tak drive ke pejabat. So, aku rasa aku dah buat pilihan yang tepat.

Tetiba....

*korang tahu kan apa yang berlaku...tak leh nak reveal kat sini...P&C rupanya...ahaks!*

Bab tol RM 1.60 kat LDP tu satu hal...pergi balik dah RM 3.20..sebulan dah dekat RM 70 rasanya. 

Aku pi usha berapa parking kat bangunan sebelah tuttt....since aku dapat tau bangunan tempat aku bakal training tu terhad sikit parking nya.

Korang tahu berapa sebulan???








RM 150!


Ni lah dia...lari dari mulut naga, masuk mulut buaya.

Mujur sebulan je, kalau setahun? Aku rela weiiiiii berpatah pinggang hari-hari merempit dengan suami!




Nota kaki: Sah tak pregnant, sejurus selepas entry kesihatan tu ditaip, cik P munculkan diri....ahaks!

22 comments:

  1. takpe...lepas ni kat KB, takde parking fee kannnnnnnn ;P

    ReplyDelete
  2. bersusah2 dulu~bersenang2 kendian~keh keh~

    ReplyDelete
  3. takpelah..pasni semuanya free..paking free n paking pun senang...

    ReplyDelete
  4. naik motor lagi jimat, masa pun tak rugi stuck dlm jam

    ReplyDelete
  5. Tina...Puchong ke Damansara....tak dapek nk merempit dah...huhuuu

    ReplyDelete
  6. SALAM,
    BANYAK ATAU SIKIT DUIT TU, ELOK BERJIMAT ! BUAT APA NAK MEMBAZIR?


    p.s. Ahad petang minggu depan ada perbincangan. Datang le ! Kakcik and teh gang ada sama

    ReplyDelete
  7. Datuk....insya allah sy hadir bersama suami :)

    ReplyDelete
  8. dulu masa single mingle perfume sebotoi beratus2 bole dibeli. now amek yg paling murah. tp takper, demi keluarga kan? mmg redha. so 'kedekut' yg bertempat ini mmg bagus. Dr. Faiz, d Klate parking lagik maheii!! Sini sejam 40 sen. Sana 1/2 jam 50 posen. tp, yerler byk perbelanjaan kerajaan negeri kena tanggung sendiri kan?

    ReplyDelete
  9. Mulut naga lagi beso dari mulut buaya, kan? Dan mana tahu dalam mulut buaya tu tak ada gigi, yang ada intan berlian... hehehe...

    ReplyDelete
  10. so saya kena hargai waktu sy sekarang yg xde tanggungan.. muahahahhaa.. :P

    ReplyDelete
  11. Mahal betul parking fee dia kenakan wani, betul juga nasib tinggal sebulan lagi..

    ReplyDelete
  12. hehehe..sama la parking kat bangunan kami..sebulan rm150..

    ReplyDelete
  13. mak oii mahalnya parking..klu dpt elaun parking oke laghik kan..huhu =P

    err apesal area opis sy pas bulanan rm80? padahal mpsj gak..grrr~ rm2 tu boleh beli gula² kut..dem! =.=

    ReplyDelete
  14. yana...skang mmg dh 80....dulu2 masa awal2 ritu, ada diskaun 2 hengget

    ReplyDelete
  15. kak ayu...harap2 tak de lah parking perbandaran :(

    ReplyDelete
  16. Bagus lah kalau pandai berjimat, akak dah lama try nak berjimat, tak reti2 jugak.

    ReplyDelete
  17. hehehe..parking fee area mana tu kak???ampang ker??ka kl nie pantang tempat sibuk pariking mesti mahal..ka opis saya kalau monthly ade 180 gak..hehehe

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  18. selagi boleh jimat kita jimat la..tapi kalau dah tak boleh nak buat lagu mana..kan?/

    ReplyDelete
  19. Kena tahan la ye utk sebulan ni..
    nasib baik kat tmpt qema ni xyah byr parking kalu tak masak gak.

    ReplyDelete
  20. selagi terdaya...mak aihh gila mahal parkingnya

    ReplyDelete
  21. alahai kesiannya.sy dulu smpai cari tmpt kerja baru semata2 muak nak mbayar parking.

    last2 skg keje dgn compny ada parking sndri.best! haha

    doa2 la kt klantan nnti park free je =)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...