Ragam Keluarga Inchik Moza

Wednesday, April 18, 2012

Panik! Nyaris Terbakar! Allahu Akbar!

Semalam entah angin apa yang bertiup kat telinga, tetiba rasa nak makan nasik waktu malam! Gara-gara terpandangkan setin sardin cap ayam yg begitu menggoda pandangan mata... Aku pon masak la nasik... Kali pertama masak nasik untuk tahun 2012. 

Hokayy...jangan nak kutuk aku malas masak ke hapa kalau tak tau sebab nya :p

Dah siap masak sardin, tengah tunggu nasik masak sambil termenung depan rice cooker <-- ni si Auni...bukan aku... tetiba terbau cam hangit, aku pon pegi la ke dapur..tengok kut2 Auni ada letakkan getah or seangkatan dengannya dekat rice cooker tu kann... Tapi tak de pape.

Tetiba aku rasa cam panas lain macam...

Pandang sekeliling...mcm ada asap putih yang nipisssss sangat. Aku pon apa lagi, bukak pintu dan gril...Jenguk dari balkoni, nampak bebudak bujang kat rumah bawah aku ni tengah berlari-lari anak angkut baldi air.

Aku macam..err....ko nak siram pokok bunga ke malam2 ni bang?

Aku duk intai lagi.. Tak puas hati, aku jenguk kepala aku ke tingkap dapur diorang sambil berpaut kat pagar balkoni tu....(cuba lah bayangkan)

Masya Allah!

Api menjulang dari dapur diorang! Aku panik! Cepat-cepat ambil kunci dan bukak pintu dan gril depan. Pastu bila teringat yang pakaian aku tak senonoh... Gegas pulak masuk bilik pakai bra dulu. Kalo apa-apa jadi kang tak la menyeksi sangat kan...ahaks!

Dari bawah, budak2 bujang tu jerit kat aku..standby kak, dapur terbakar! Dorang tanya aku ada getah paip tak? Aku cakap takdeee.... Cepat la weeiiii padamkan! Diorang kata tak tahu lagi sempat ke tak coz terbakar dekat tong gas! Aku panik!

Ketuk2 jiran sebelah... tapi diorang nampak relaks je..erk! Hurmm....Mungkin sebab rumah dia tak rasa panas lagi kot.. Aku tetiba pandang diri sendiri atas bawah....Ya ampun! Lari masuk bilik! Aku pakai seluar pendek rupanya....hohohooo

Dalam aku duk keluar masuk dapur mengintai budak2 bujang padamkan api tu, kepala hotak duk pikir...apa la yang aku nak angkut keluar ni... anak2 dulu ke? Barang2 dulu ke? Bengong kan?

Panik weiiiii.... Tak lama lepas tu, aku tengok dapur dorang dah gelap! Alhamdulillah... berjaya dipadamkan. Mujur lah tong gas ambil masa lebih kurang 20 minit jugak untuk meletup... Kalau tak, aku tak tahu la apa nasib aku...huhuhuu


Pengajaran:

Sentiasa berpakaian sopan walau berada kat rumah... Malang tak boleh nak hidu kan.

23 comments:

  1. Ya Allah Wani, Alhamdulillah api berjaya di padamkan ya.

    Pengajaran tu ada betulnya juga, walau di rumah biar sopan juga kan..:)

    ReplyDelete
  2. uncle yang baca ni pon dup-dap, dup-dap jantong...!

    ReplyDelete
  3. huhuhu,,,,kakNo leh bayangkan suasana tuh..

    pssst..kakno pun camtu gak kat umah tp sll standby baju labuh ngan tudung kat tepi tangga..senang nak capai sarung terus hehehe....

    ReplyDelete
  4. Jadi... biasakanlah berpakaian 'dalam' sentiasa... :)

    ReplyDelete
  5. seksinya ko kat rumah wani..tu je yang aku dapat bayangkan..yang lain lain aku tak sanggup..hahaha..

    alhamdulillah ko tak apa2..hati2 kat rumah..

    ReplyDelete
  6. memang bahaya...kalau kak na pun mesti duk pikir nak selamat apa dulu...huhuhuhu

    ReplyDelete
  7. Ya ALLAH wani.. akak yg membaca pun rasa panik sama.. Alhamdulillah tak apa2.. bab peringatan yg terakhir tu mmg betul sgt.. takut nnt kita lari keluar rumah.. org pula lari tgk kita..he..he.

    ReplyDelete
  8. opss...saya pun seksi gak bila kat umah...kena beringat juga ni kalau2 ada perkara malan tak berbau!!..

    ReplyDelete
  9. alhamdulilah cepat diselamatkn ye..pengajaran...walau dlm umah kena pakai lelok........

    ReplyDelete
  10. kita pun biasa terseksi gak kalau kat rumah... tapi ada standby baju ngan tudung siap2 kalau ada emergency! hehehee

    ReplyDelete
  11. Salam kenalan,Off Topixx - Laaaaa..Shaz pon blogger gak rupanya..hehe

    ReplyDelete
  12. Alhamdulillah xde apa2, kalau qema xpk apa dah capai anak kuar dulu..

    ReplyDelete
  13. wani tima kasih kerana mengingatkan cik ina supaya berpakaian senonoh kat umah, gabra gak bila emergency cam ni : ).

    Alhamdulillah ko ngan yng lain-lain tu selamat.

    ReplyDelete
  14. Pehhhhh....boleh rasa kebahangan nya erk....

    ReplyDelete
  15. Hehe.....Sib baik x ape2.....sempat ke mkn sardin? hihihi....

    ReplyDelete
  16. Mujur tak ada sesuatu yang buruk berlaku..

    Apapun memang kena hati2 sbb amlang tak berbau..

    ReplyDelete
  17. mujur la dah padam api tu.. cam ne budak2 bujang tu masak sampai boleh terbakar dapo..

    ReplyDelete
  18. betul tu dik, berpakaian sopanlah w.pun berada di dalam rumah kan?
    enpakwe akk pun tak berapa bagi pakai seluar separuh lutut w.pun dalam rumah

    alhamdulillah tak ada kejadian yg tidak di ingini berlaku kan?

    ReplyDelete
  19. wehhh..

    *peluh baca! seb baik tak letup!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...